fredag 14 februari 2014

Jag är inte feminist, men...

Den senaste tiden har det varit väldigt mycket diskussioner om feminism och genus, mycket tack vare/på grund av Blondinbellas inlägg där hon bestämt hävdade att hon inte är feminist. Dessutom cirkulerar en ett år gammal debattartikel från Aftonbladet åter igen på Facebook, där psykologen Alf B Svensson ifrågasätter "den feministiska genusdoktrinen".

Jag blir så otroligt provocerad av dessa uttalanden! "Jag är inte feminist, jag vill bara att vi ska ha det jämställt mellan könen!". "Jag är emot genuspedagogik, jag vill att barn ska behandlas utifrån sina individuella förutsättningar!". Jag vill bara skrika högt att det är ju precis exakt det som är syftet med både feminism och genuspedagogik! Det är ju bara ledsamt att dessa ord blivit så laddade så att personer lyckas göra populistiska poäng på att förneka dem, när de egentligen är förespråkare för dem. Läs Alf B Svenssons debattartikel så inser ni att han har helt rätt tankesätt, han är egentligen bara oinsatt i modern genuspedagogik. Och Blondinbella är ju en av de största feminister vi har i Sverige! Hon är ju en ikon för unga kvinnor och kampen för kvinnors plats i näringslivet, för kampen mot sexuella övergrepp och näthat, bara för att nämna några exempel.

Jag har hittat två paralleller till dessa uttalanden, dels är det ordet LCHF som har en motsvarande laddning. "Jag äter absolut inte LCHF, men jag mår allra bäst när jag äter naturlig mat, inga lightprodukter, hoppar över socker och äter mindre vitt mjöl och ris." Sen ett av de värsta förnekanden som jag kan komma på, folk som använder sig av den bevingade frasen "Jag är inte rasist, men *valfritt uppenbart rasistiskt uttalande*"...

Vilken tur att jag och M2 har en blogg, så att man kan få ur sig sin frustration såhär enkelt!

/M1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar