torsdag 6 februari 2014

iPhone-bruk

Jag älskar min iPhone. Älskar kanske var lite att ta i, men jag vill inte vara utan den. Visst går jag in på Facebook o strökollar, visst kollar jag instagram för all världens inspiration, men främst är den mitt redskap i kunskapens land. 

Sedan jag blev mamma har jag använt min telefon mycket mer än innan. Vissa hävdar att man borde göra tvärt om. Jag pratar mindre i telefon, socialsurfar mkt mindre o missar ibland även inredningsnyheter, men jag fotar barnen, söker fakta, skriver inköpslistor o mystittar på egna bilderna. 

Vad gäller min filosofi gentemot barnen? Som i övrigt - behandla dem som jag själv vill bli behandlad. Jag tänker inte införa några iPad-fria dagar. Jag vill inte att man håller på med telefonen vid matbordet. När man umgås/pratar, så tittar man varandra i ögonen o lyssnar o svarar. Om man är uppe i ngt intressant i telefonen, så säger man ex att "går det bra att jag tittar på det där om en liten stund, just nu håller jag på mitt i ett spel". Man aktiverar sig själv o familjen i aktiviteter där telefonen/paddan inte ens vill vara med. 

Hur tänker ni?

/M2


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar