måndag 10 februari 2014

Arg och overall

Jag och M1 pratar med varandra varje dag. Inte alltid med rösten, oftast bara några sms, men det är värdefullt med en kanal. Vi har ju båda våra makar som stöttar oss, men vi inser också att vår omfattning av engagemang ibland kan bli lite mättande i hög dos. 

Just idag är jag bara arg. Arg på de föräldranormer jag upplever att vi har i Sverige idag. Året är 2014 - vi ser människor i rymden som en självklarhet, har världen och en himla massa information i handen och vi är noggranna vid val av vinteroverall. 


Vem fn bryr sig? Ok, det är också viktigt. Jag bryr mig, vill att våra barn ska ha bra kläder så att de kan lägga all sin fokus på leken och livet. Men hur många föräldrar idag lägger lika mkt tid på att fundera kring "det som är viktigt"?


Normer vs mina just nu arga, osorterade tankar;


Amning o napp
Norm; Man ska försöka amma. Går det inte (har hört de som "verkligen försökt, en heeel vecka") så funkar ersättning lika bra. Dessutom ska man ta bort barnet från bröstet så fort det inte "äter aktivt". "Han snuttar ju bara, det får han inte göra". "Ge honom nappen, han har ju bara ett stort sugbehov". Och alla barn är olika, men de flesta ammar var tredje timme, tätare, då är han inte nöjd med "bara" amning. 

Jag; blir så ledsen. Det finns en mängd studier som ALLA (utom de från ersättningstillverkarna) påvisar att amning är det bästa för barnen. Helamning tom 6 (- 7) månader och sedan delamning till omkring 2 års ålder. Vi hade mkt problem de första 2,5 månaderna (mjölkstockning omkr 3 dgr/v och bröstböld vid ett tillfälle), men nu funkar det perfekt. Ang snuttning så är amning så mkt mer än bara mat. Det är närhet och anknytning, trygghet och (trumvirvel) en signal för ökad mjölkproduktion. Skitsmart med napp istället. Hur många har du hört säga att "min mjölk inte räckte till"? Konstigt.
Och att amma var tredje timme? Vi kör varje. Dygnet runt. Det funkar finfint. Vår son är ett "snällt barn". Jag hatar det uttrycket. Nu blev jag arg igen. 


Ersättning
Norm; Till och med på BB trugade de på att vi skulle ge vår lilla kille tillägg. Eller ännu värre faktiskt, att de skulle ta honom och ge honom ersättning, så att vi fick vila.
Jag; såg svart. Läs detta inlägg


Välling
Norm; att alla barn ska äta välling.
Jag; ber er läsa samma inlägg som det om ersättning. Dessutom finns det en mängd forskning kring hur gluten påverkar oss negativt och vissa studier visar även hur högt glutenintag ökar förekomsten av allergier, både mat- och hudallergier. Jag ska göra ett mer vetenskapligt och mindre argt inlägg om detta längre fram. 


Tillväxt
Norm; följer barnen inte kurvan måste man ge ersättning eller välling.
Jag; vet att de finns av en god anledning, att de är en bra screening för allvarligare sjukdomar/utvecklingsstörningar. Men allvarligt, hur många föräldrar känner att de tillför? Dessutom är de kurvorna vi har i Sverige baserade på barn som inte helammat i mer än 4 månader. WHO rekommenderar andra kurvor för just helammade "välfärdsbarn". Mer om detta längre fram. 


Sovning
Norm; barnen ska lära sig att sova själva. Sova i egen säng och sova i vagnen. Och sova när föräldrarna vill att de ska sova (mha 5-minutersmetoden och annan ren psykisk misshandel).
Jag; vill vara nära. Vi är nöjdast då. Dessutom vet man att 1. Sova i vagn/säng/på rygg (för magliggande ökar risk för psd) ger negativ påverkan på rygg o höfter (smyger in lite vetenskap i ilskan).
2. För att inte tala om anknytningen. Att bära barnen/ha dem i famnen/i sele/på bröstet, att sträva efter gråtfritt...<3 Som tur är börjar AP (attachment parenting)/nära föräldraskap lyftas på väg mot normen. Tyvärr är det långt kvar. 


Järnbrist
Norm; ge barnet välling o industrigröt så får de i sig det järn de behöver.

Jag; blir riktigt arg. Det järnet de tillsätter är sk icke hemjärn som kroppen (vuxna) kan ta upp 5-10% av (bebisar troligtvis mindre). Resten av järnet passerar och stoppar upp i tarmen (hört talas om bebis med förstoppning?)... Så länge man helammar 7 mån verkar det dessutom vara minskad risk för järnbrist. Fiffigt! 

Smakfönster

Norm; BVC och normen säger börja vid 4, senast 6 mån, annars får ni problem.
Jag; vi var på 5-mån koll och vaccin nyligen så jag vet. Kollade upp "smakfönstret" direkt när jag kom hem. Visade sig vara ett helt ovetenskapligt påhitt som Semper myntat i ngn broschyr ngn gång. Och det rekommenderar BVC. Förstår ni att jag är arg?

Jag skulle kunna rada upp hur mycket tankar som helst. Att vi i Sverige 2014 och via BVC får så mkt skit presenterat för oss är tragiskt. Förhoppningsvis leder raden "bästa vinteroverallen 2014" hit några vilseledda kärleksfulla föräldrar.

/puss o kram M2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar